تاریخ امروز: چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
جایگاه صنعت انیمیشن در جهان

صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنایع خلاق است که در جهان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سرعت در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حال رشد می‌باشد. این صنعت علاوه بر سودآوری و درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زایی بالا، تاثیرگذاری فرهنگی و اعتقادی نیز داشته و از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جا که کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از مخاطبانش را تشکیل می‌دهند، انیمیشن در تربیت نسل آینده تاثیر در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی ایفا می‌کند. با توجه به ابعاد یاد‌شده، کشورها و کمپانی‌های بزرگ، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه نموده‌اند که با بازده سرمایه‌گذاری مناسبی نیز همراه بوده است. کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت پویانمایی جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اگرچه ۹۰ درصد پویانمایی‌های تلویزیونی آمریکا و اروپا در آسیا تولید می‌شوند، نزدیک به چهل سال است که استودیوهای غربی امکانات تولید پویانمایی را ابتدا در ژاپن، سپس کره جنوبی و تایوان و اکنون در فیلیپین، مالزی، سنگاپور، ویتنام، تایلند، هند، اندونزی و چین به علت نیروی کار ارزان‌تر تأسیس و راه‌اندازی نموده‌اند. هزینه تولید هر دقیقه پویانمایی سریالی به‌طور میانگین دقیقه‌ای ۷۰۰۰ دلار در آسیا است. اغلب فعالیت‌ها برای پیش‌تولید در آمریکا یا کشورهای پیشرو انجام می‌شود و سپس برای تولید به آسیا فرستاده می‌شود. بیشترین شیوه تولید در آسیا شامل تولید پروژه‌های برون‌سپاری شده می‌گردد که کمترین ریسک را برای تیم تولید دارد.

طبق پیش‌بینی‌ها ارزش بازار جهانی بازی و انیمیشن در سال ۲۰۱۶، ۲۴۲/۹۳ میلیارد دلار خواهد بود، بنابراین نرخ رشد مرکب سالانه طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، ۱۲/۹۴% تخمین زده می‌شود.

گفتنی است که پنجاه فیلم پویانمایی پرفروش در جهان، طی بیست سال از ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۳ جمعاً نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار فروش داشته‌اند و ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ جهان، کاملاً پویانمایی بوده و تقریباً در ۸۵ درصد دیگر از پویانمایی و جلوه‌های ویژه استفاده شده است. این روند تا به امروز به همین منوال ادامه پیدا کرده تا جایی که ۳ فیلم از ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۳، تماماً پویانمایی‌های سه‌بعدی بودند و به‌طور متوسط، هرکدام حدود ۷۰۰ میلیون دلار فروش جهانی کرده‌اند. البته بقیه فیلم‌های پرفروش نیز، اغلب دارای پویانمایی و جلوه‌های ویژه بوده و بعضاً دارای تکنیک نمایش سه‌بعدی نیز هستند.

این روند به نحوی ادامه داشته که سال ۲۰۱۶ با ثبت رکوردهای متنوع همراه بود و از ۵ فیلم پرفروش سینمایی در جهان، ۴ فیلم، پویانمایی بوده است. در مکان دوم پرفروش‌ترین‌ محصولات سینمایی سال ۲۰۱۶ انیمیشن «در جستجوی دُری» محصول استودیو پیکسار کمپانی دیزنی قرار دارد که با اکران خود در سطح جهان فروش ۱٫۰۲۱ میلیارد دلار را رقم زده است.

این انیمیشن سه‌بعدی اولین محصول کمپانی دیزنی پس از سال ۲۰۱۰ و انیمیشن «داستان اسباب بازی ۳» است که به فروش بالغ بر یک میلیارد دلار دست یافته و رکورد فروش آغازین انیمیشن در تاریخ سینمای آمریکا را نیز در اختیار دارد. این فیلم که دنباله انیمیشن معروف «در جستجوی نمو» است، ۴۸۶ میلیون دلار از فروش خود را در آمریکالی شمالی و ۵۴۱ میلیون دلار آن را در سایر کشورهای جهان به دست آورده است.

در مکان سوم موفق‌ترین فیلم‌های گیشه سینمای جهان در سال ۲۰۱۶ نیز یک انیمشن دیگر به نام «زوتوپیا» قرار دارد که با فروش ۱٫۰۲۳ و با اختلاف اندک با «در جستجوی دُری» ایستاده است. این انیمیشن که محصول استودیو انیمیشن والت دیزنی است، در ۱۱ بخش جوایز بین‌المللی انیمیشن «آنی» نامزد شده و به همراه «در جستجوی دُری» در فهرست کوتاه اسکار انیمیشن نیز قرار دارد.

فیلم انیمیشن «کتاب جنگل» نیز که بر اساس انیمیشن معروف و کلاسیک ۱۹۶۷ و به کارگردانی «جان فاوارو» ساخته شد نیز چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ با فروشی بالغ بر ۹۶۶ میلیون دلار قرار دارد تا بدین ترتیب چهار فیلم اول در فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال همگی از محصولات دیزنی و استودیوهای وابسته به آن باشد.رتبه پنج این فهرست هم به انیمیشن «زندگی مخفیانه حیوانات خانگی» اختصاص دارد که در سال جاری میلادی به فروش ۸۷۵ میلیون دلار دست یافت.کمدی انیمیشن ماجراجویانه و سه‌بعدی «زندگی مخفیانه حیوانات خانگی» در مجموع ۳۶۸ میلیون دلار از محل سینماهای آمریکای شمالی و بیش از ۵۰۶ میلیون دلار نیز در سایر کشورهای جهان فروخت. حضور چهار فیلم از دنیای انیمیشن (با احتساب کتاب جنگل) در میان پنج فیلم پرفورش سال ۲۰۱۶ حاکی از اوج دوران موفقیت و استقبال جهانی از سینمای انیمیشن در سال‌های اخیر است.

جدول زیر میزان فروش ۱۰ فیلم انیمیشن پرفروش جهان تا سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. تمامی این فیلم‌ها متعلق به کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند.

میزان فروش 10 فیلم انیمیشن پرفروش جهان تا سال 2016